Sedan branschföreningen Svensk Fjärrvärme blev en del av Energiföretagen har marknadsföringen och kommunikationen av fjärrvärme som produkt i princip försvunnit i stor utsträckning och fjärrvärmen som bransch och produkt tar en mindre plats i samhället.
De problem som fjärrvärmebranschen idag upplever i form av minskande lojalitet, förtroende och kundnöjdhet (det lägsta på 10 år) samt konstaterade kundtapp kan vara en följd av detta fjärrvärmens frånvaro i samhällsdebatten. Till detta kommer att individuella lösningar som solceller och värmepumpar har fått ett stort utrymme i media bland annat som följd av massiva försäljningskampanjer.
Inom Carvingeinitiativet har vi därför påbörjat en satsning om ett marknadssamarbete mellan fjärrvärmebolagen. Syftet är att skapa en kraftfullare positionering av fjärrvärmen som produkt samtidigt som vi kan behålla den lokala förankringen av de deltagande bolagen. Konkurrensen inom energiområdet har ju under senare år blivit allt tuffare och gemensamma aktiviteter kring produkten fjärrvärme blir allt viktigare.
– Tanken är att agera som före 2016, dvs en gemensam satsning, men nu med de förutsättningar som gäller idag, säger Mikael Jednell, Partille Energi som tillsammans med Maria Carvinge, Norrenergi, driver projektet. Inte minst är det viktigt är att synas i digitala medier vilket kommer att stå högt på prioriteringslistan.
Ett 10-tal fjärrvärmebolag har redan anmält intresse av att delta i projektet och målsättningen är att samarbetet på sikt skall omfatta fler bolag för öka möjligheterna till en kraftfull satsning. Vi välkomnar därför bolag som är intresserade att bekanta sig med arbetet och i förlängningen ansluta sig. Ju fler bolag som ansluter sig ju starkare blir effekterna av samarbetet. Ambitionen är att komma igång med marknadssamarbetet under år 2024.