
Det är målet med Carvingeinitiativet. Allt började med en idé 2019 och idag är vi en stor samling bolag som tillsammans för diskussionen om fjärrvärmen framåt.
För att nå ut med fjärrvärme tog vi ett nytt grepp i form av ett examensprojekt med Berghs School of Communication. Vi försökte förklara vad fjärrvärme var för något och då utbrast en av eleverna ”Det låter som du pratar om streamad värme!” Det blev startskottet på en lång varumärkesresa där vi har som mål att förflytta fjärrvärme till något mer nutida.
Fjärrvärme är en grundsten i energiomställningen. Kunder och branschen själva vill att fjärrvärmebolagen ökar utvecklingstakten. Carvingeinitiativet kan liknas vid en frivillig union och i nätverket arbetar vi flexibelt. Vi drar nytta av varandra när vi definierar utmaningar och testar lösningar. Självklart finns lokala förutsättning som skiljer bolag åt men många frågor har vi gemensamt.
Syftet med Carvingeinitiativet är att stärka fjärrvärmens konkurrenskraft. Just nu är vi 29 energibolag som ingår i initiativet och över 50 personer som deltar. Vi har delat upp oss i sex olika arbetsgrupper som alla har olika fokusområden. Läs mer under länken nedan.
29
anslutna bolag
22
% av värmemarknaden
10,5
TWh levererad värme
Mycket har hänt och kommer att hända under de närmsta åren och vi vill inte följa utvecklingen – vi vill leda den. Så här började resan.
Våren 2022
Nytt år och nya möjligheter, vi går in för att påverka inom olika områden.
Hösten 2021
Vi konkretiserade aktiviteter och jobbade agilt tillsammans genom att definiera utmaningar och testa lösningar
Våren 2021
Vi hittade flera spännande områden där vi formulerade aktiviteter inom bland annat miljö, konkurrenskraft, fjärrvärmens roll i samhället, vår egen självbild och den allmänna synen på oss.
Hösten 2020
Våren 2020
Flera fjärrvärmebolag gillade konceptet och vi började planera hur vi skulle kunna använda det i branschen för att tillsammans göra det starkare.
Sommar & Hösten 2019
Kampanj Streamad värme genomfördes lokalt i Solna, Sundbyberg, Bromma & Danderyd som är Norrenergis verksamhetsområde.
Våren 2019
Idén om Streamad värme föddes hos Norrenergi i samband med ett examensprojekt tillsammans med studenter från Berghs School of Communication.