
Det är målet med Carvingeinitiativet. Allt började med en idé 2019 och idag är vi en stor samling bolag som tillsammans för diskussionen om fjärrvärmen framåt.
För att nå ut med fjärrvärme tog vi ett nytt grepp i form av ett examensprojekt med Berghs School of Communication. Vi försökte förklara vad fjärrvärme var för något och då utbrast en av eleverna ”Det låter som du pratar om streamad värme!” Det blev startskottet på en lång varumärkesresa där vi har som mål att förflytta fjärrvärme till något mer nutida.
Fjärrvärme är en grundsten i energiomställningen. Kunder och branschen själva vill att fjärrvärmebolagen ökar utvecklingstakten. Carvingeinitiativet kan liknas vid en frivillig union och i nätverket arbetar vi flexibelt. Vi drar nytta av varandra när vi definierar utmaningar och testar lösningar. Självklart finns lokala förutsättning som skiljer bolag åt men många frågor har vi gemensamt.
Syftet med Carvingeinitiativet är att stärka fjärrvärmens konkurrenskraft och det gör vi bäst tillsammans. Deltagarantalet varierar från år till år, men genom åren har över trettio företag engagerat sig i initiativet. Närmare 100 personer har på olika sätt medverkat i initiativets aktiviteter.
32
anslutna bolag
25
% av värmemarknaden
12,3
TWh levererad värme
Carvingeinitiativet startade år 2020. Deltagarantalet varierar från år till år, men genom åren har över trettio företag engagerat sig i initiativet. Målen är att lyfta fram fjärrvärmens roll i dagens och morgondagens resurseffektiva samhälle, stärka fjärrvärmens konkurrenskraft samt förändra och uppdatera den allmänna bilden av fjärrvärme.
Initialt låg fokus på diskussioner för att tydliggöra och förankra problemen kring fjärrvärme. Det resulterade i ett antal frågor som branschen behöver arbeta med. Arbetsgrupper etablerades för att behandla ämnen som miljö, påverkan på nyckelpersoner, synlighet (t ex ”fjärrvärmepappan”), stärkande av förtroendet för fjärrvärmen i samhället, teknisk utveckling, kommunikationssatsning gentemot politiker och andra beslutsfattare samt intern påverkan inom branschen.
Därefter har arbetet inriktats mot utvecklingen av fjärrvärme inom områden som energilagring, IT-lösningar för effektoptimering, CCS-teknik och gemensamma branschsatsningar (såsom exempelvis marknadsföring) med mera.
En kommunikationssatsning, riktad både internt till fjärrvärmebranschen och externt till samhället har inletts. Satsningens syfte är att dokumentera och sprida information från de möten som regelbundet hålls och om de satsningar som pågår, ta fram material för breda externa informationskampanjer, riktade Linkedin-kampanjer och kommunikationsåtgärder. Den tidigare satsningen mot kommunalpolitiker och ledande plantjänstemän har återupptagits genom debattartiklar där målet bland annat är att etablera fjärrvärmen som en naturlig grundinfrastruktur och att svara på de angrepp som fjärrvärmebranschen utsatts under den senaste tiden.
Deltagarantalet varierar från år till år, men genom åren har över trettio företag engagerat sig i initiativet. I nätverket arbetar vi flexibelt. Vi drar nytta av varandra när vi definierar utmaningar och testar lösningar. Alla bolag i nätverket kan använda goda exempel och lösningar i sina egna verksamheter.