Carvingeinitiativet – med sikte på framtiden

Carvingeinitiativet startade år 2020 och nätverket omfattar idag ett tjugotal fjärrvärmebolag från hela Sverige. Målen är att lyfta fram fjärrvärmens roll i dagens och morgondagens resurseffektiva samhälle, stärka fjärrvärmens konkurrenskraft samt förändra och uppdatera den allmänna bilden av fjärrvärme.

Under hösten 2020 låg fokus på diskussioner för att tydliggöra och förankra problemen kring fjärrvärme. Det resulterade i ett antal frågor som branschen behöver arbeta med. Från vår 2021 till höst 2023 etablerades arbetsgrupper för att behandla ämnen som miljö, påverkan på nyckelpersoner, synlighet (t ex ”fjärrvärmepappan”), stärkande av förtroendet för fjärrvärmen i samhället, teknisk utveckling, kommunikationssatsning gentemot politiker och andra beslutsfattare samt intern påverkan inom branschen.

År 2023 inriktades mot utvecklingen av fjärrvärme inom områden som energilagring, IT-lösningar för effektoptimering med mera, CCS-teknik och gemensamma branschsatsningar (först marknadsföring).

Under 2024 kommer satsningarna från 2023 att fördjupas och breddas. En kommunikationssatsning inleds, riktad både internt till fjärrvärmebranschen och externt till samhället. Det handlar om att dokumentera och sprida information från de möten som regelbundet hålls och om de satsningar som pågår. Framtagande av material för breda externa kampanjer, riktade Linkedin-kampanjer och kommunikationsåtgärder. Vidare ska satsningen mot kommunalpolitiker och ledande plantjänstemän återupptas genom olika debattartiklar där målet bland annat är att etablera fjärrvärmen som en naturlig grundinfrastruktur.

Unikt marknadssamarbete mellan fjärrvärmebolag

Sedan branschföreningen Svensk Fjärrvärme blev en del av Energiföretagen har marknadsföringen och kommunikationen av fjärrvärme som produkt försvunnit i stor utsträckning och fjärrvärmen som bransch och produkt tar en mindre plats i samhället.

De problem som fjärrvärmebranschen idag upplever i form av minskande lojalitet, förtroende och kundnöjdhet (den minsta på 10 år) samt konstaterade kundtapp kan vara en följd av fjärrvärmens frånvaro i samhällsdebatten. Till detta kommer att individuella lösningar som solceller och värmepumpar fått ett stort utrymme i media, bland annat som följd av massiva försäljningskampanjer.

Inom Carvingeinitiativet har vi därför påbörjat en satsning om ett marknadssamarbete mellan fjärrvärmebolagen. Syftet är att skapa en kraftfullare positionering av fjärrvärmen som produkt samtidigt som vi kan behålla den lokala förankringen av de deltagande bolagen. Konkurrensen inom energiområdet har under senare år blivit allt tuffare och gemensamma aktiviteter kring produkten fjärrvärme blir allt viktigare.

– Tanken är att agera som före 2016, dvs en gemensam satsning, men med de förutsättningar som gäller idag, säger Mikael Jednell, Partille Energi som tillsammans med Maria Carvinge, Norrenergi, driver projektet. Inte minst är det viktigt är att synas i digitala medier vilket kommer att stå högt på prioriteringslistan.

Ett tiotal fjärrvärmebolag har redan anmält intresse av att delta i projektet och målsättningen är att samarbetet på sikt skall omfatta fler bolag för öka möjligheterna till en kraftfull satsning. Vi välkomnar därför bolag som är intresserade att bekanta sig med arbetet och i förlängningen ansluta sig. Ju fler bolag som ansluter sig ju starkare blir effekterna av samarbetet.

Ambitionen är att komma igång med marknadssamarbetet under år 2024.

Intressant digitaliseringsprojekt i Karlshamn

AI-verktyget NODA bygger nätoptimering genom att kontrollera efterfrågan i ett system som styrs av efterfrågan och genom att dynamiskt styra framledningstemperaturen. Detta ger möjlighet att börja optimera det operativa beteendet för det systemet, vilket möjliggör en minskning av dyra fossila toppar, balansering av baslaster, synkronisering av efterfrågan med marknads- eller marginella produktionspriser och aktiv sänkning av returtemperaturerna.

Genom att dynamiskt styra framledningstemperaturen kan man öka effektiviteten i produktionen, till exempel relaterat till kraftvärmeoptimering och minskade distributionsförluster, och generellt till lägre systemtemperaturer vilket möjliggör mer förnyelsebart och andra värmekällor med lägre temperaturer.

Inom Karlshamn Energi pågår ett testprojekt sedan 2021 som handlar om att implementera AI-verktyget NODA (AI-orienterad nätoptimering) på ett begränsat område. Under testperioden har data insamlats kring temperaturer, pumparnas arbete, kundernas sociala mönster mm. Syftet med att använda applikationen är att optimera pumparnas verkningsgrad, lägre framledningstemperaturer och minska värmeförlusterna i nätet. Eller som projektansvarig Paul Bergholtz, Karlshamn Energi uttrycker det:

Det handlar om att leverera rätt temperatur vid rätt tillfälle och minska förlusterna i värmenätet.

Målsättningen är att implementera systemet i hela nätet under 2024.

Karlshamn Energi har sedan tidigare NODA-applikationer i skolor och flerfamiljshus för att kunna optimera värmetillförseln med positiva resultat.

Pilotprojekt Svenska kraftnät – stödtjänster

Som ett led i Carvingeinitiativets mål att hitta nya möjligheter för fjärrvärmebolag fick Norrtälje Energi och Njudung Energi uppdraget att undersöka om även mindre bolag kan finnas med i Svenska kraftsnäts stödtjänster. Vid kontakt med Svenska kraftnät framkom att man arbetar med nya pilotprojekt som bland annat innebär att även mindre aktörer ska kunna erbjuda stödtjänster.

Den aktuella stödtjänsten är mFFR , manual Frequency Restoration Reserve, eller på svenska, manuell Frekvensåterställningsreserv,  har som uppgift att avlasta de automatiska reserverna (aFFR). De aktiveras manuellt efter begäran från Svenska kraftnät. För mFRR finns en nationell kapacitetsmarknad och en Nordisk reglerkraftmarknad.

På marknaderna köps och säljs kapacitet och energi varje timme för att frekvens i det nordiska elsystemet ska hållas inom gränserna 49,90 – 50,10 Hz. Manuella regleringar utförs av Svenska kraftnäts Balanstjänst.

– Grundtanken är att buda in x antal MW för att uppreglering eller nedreglering på en separat marknadsplats och få betalt för att erbjuda stödtjänsten, säger Tommy Kindblom på Norrtälje Energi.

En ansökan är inskickad och en del tester har genomförts hos de båda fjärrvärmebolagen vilka har varit mycket positiva. En slutlig ansökan kommer att inlämnas under våren till Svenska kraftnät. När ansökan är godkänd kan det underlätta för många fjärrvärmeföretag kan delta i framtiden för att förbättra effektregleringen i hela Sverige och ge inkomster till bolagen.